Tuesday, October 15, 2013

3 kuud on piisavalt pikk aeg, et...

... sisse sulanduda ning asju märgata. Ma olen nende kolme kuuga päris palju näinud ning kuna ma pole kade, siis toon teienigi killukese sellest, mis minule Šveitsi ning siinsete kodanike elust silma on hakanud. 
1. Kodumaise kraami esile tõstmine ja rõhutamine. Tõesti, kui ikka piimatooted, pesupulber, leib-sai, makaronid, puuviljad, šokolaad, jahu, sool, munad, sokid ja veel muudki toiduained ning asjad on valminud/toodetud Šveitsis, leiab pakendilt kindlasti Šveitsi lipu kirjaga Swiss made. Kindlasti pole see kirbukirjas pakendi kõige ebaatraktiivsemasse kohta paigutatud- ikka kõige nähtavamasse, et oleks kõigile selge: Swiss made. 
2. Ühistranspordi kasutamine. Eestis oleks justkui tabu kasutada ühistransporti. Seda peetakse  räpaseks tegevuseks ning stereotüüpne bussi, trolli või rongi kasutaja on vaene, vana ja räpane. Ülikondades härrad ja kontsakingadega prouad sõidavad ikka autoga, sest nad on bossid. (Muidugi ma natuke liialdasin, aga saate aru küll.) Siin aga, Zürichis, ainult need nö ülikondades bossid ühistranspordiga sõidavadki- on väga IN sõita näiteks hommikul rongiga tööle ja õhtul koju tagasi. Ning keegi ei naera, et näe Mart on hakanud hommikuti rongiga tööle sõitma, tundub, et ei tule enam ots-otsaga kokku, auto ülalpidamine osutus vist liiga kalliks. Muidugi tuleneb kindlasti suur erinevus ka ühistranspordivahendite olukorrast- Tallinna tramme ei anna siinsetega võrreldagi ning meie rongiliiklus on siinse kõrval poisike- peaks ka iga asula vahelt rongi käima panema... Tehke omad järeldused.
3. Juust ja Šokolaad. Mulle hakkab iga päevaga üha enam tunduma, et inimesed siin Šveitsimaal jääksid ellu ka ainult šokolaadi ning juustu süües. Vähemalt minu hostisa, kes teeb alati nukrat nägu kui meil kodus pole juustu või tükikestki šokolaadi. Sortiment muidugi toidukauplustes juustu ning šokolaadi lettidel on hulga suurem- vali, millist soovid. 
4. Aasia turistid. Zürich oli suvel täis Aasia turiste, kohati tundus justkui oleks ise sattunud näiteks Hiinasse- nad liikusid suurte gruppide kaupa, külastasid kiiresti tähtsamad vaatamisväärsused ning lõpetasid oma päeva Bahnhofstrassel šopates, a mainis juba, et seal on ainult Chanelid ja sellised brändid?! Küsides hostperelt, et miks Aasialastel on nii suur huvi Zürichi vastu sain vastuseks, et neil seal pakutakse turismibüroodest selliseid odavaid Euroopa ringreise, et kahe nädala jooksul külastavad näiteks Londonit, Roomat, Zürichit, Berliini, Viini, Pariisi, Barcelonat ja Stockholmi. Ma võtaks siis siit poolt ühe ringreisi Aasiasse!
5. Šveitsi saksa keel, mis kõlab palju ilusamini kui kõrg saksa keel. Päriselt! See, kuidas nad nii susisevalt ja kõrisevalt räägivad, mmmm, lausa lust on kuulata. Saksa saksa keel pole pooltki nii ilus. Muidugi need erinevad Šveitsi dialektid ajavad ilmselt neid ennastki segadusse, aga ilus on ikkagi. nii ilus, nii ilus. 
6. Inimesed on siin valdavalt üli stiilsed. Mu lemmik aeg päevast on see tööpäeva lõpu kella viiene aeg- ma võiks siis lihtsalt istuda tänavapingil ning imetleda neid šikke kutte ülikondades või elegantseid naisi tikkkontsadel, kes nii muuseas ka pärast üheksa tunnist tööpäeva suurepärased välja näevad. Pluss vanemad inimesed hoolitsevad oma välimuse eest palju rohkem, kui Eestis. Vähemalt tänavapilte võrreldes kohtab Zürichis šikke prouasid/ härrasid hulga tihedamini. Ja mis mind väga positiivselt üllatas- inimesed tulevad tänavale ka ekstreemsete stiilide esindajatena ning üldjuhul ei vaadata neid niimodi kael 360kraadises pöördes, et millisest asutusest see hull lahti on lastud. Chill! 
7. Oktooberfest, mis justkui oleks nagu Saksamaa pidustus on siiski siin ka väga tähtis. Kaks nädalat oli main stationis suur telk, kus rahvas olenemata nädalapäevast pidutses. Tänaval võis näha palju rahvariietes kodanike, rahvalaulud huulil, õllekapp käes. Ja siis seal telgis olid sellised pikad lauad ja mida õhtu edasi seda rohkem inimesi laudadel tantsis...

Noh, saite ehk väikese ülevaate. Šveitslased on huvitavad inimesed ja kindlasti on mul neilt veel palju-palju õppida. Ühtlasi siit hostperelt on mul palju õppida, nimelt on meil siin päris naljakas ja õpetlik samaaegselt. Noh ma siis panen kirja ka mõned huvitavad mõtteterad. 
The very best of the Lucchinetties:
1. Carla: Triin, me oleme 2.novembril kutsutud sõprade juurde õhtusöögile, loodan, et saad ka ühineda. Et tee endale 2.nov vabaks, see on pärast 1.novembrit. 
2. Marco: Ma kunagi ei tee ühte viga kaks korda.
3. Lucas: Triin, kui sa lased mul seda ipadi mängu mängida, ütlen ma emmele, et sa oled maailma parim aupair, okei?! 
4. Marco: Üks asi on võita võitlus, teine asi on võita sõda. Praegu võitsin ma võitluse, mitte sõja. (pärast rasket päeva tööl) 

Sellised nunnud nad ongi! Mul pole seekord suurt pilte lisada ehk annate andeks. 
Musid-kallid-paid! Kohtume juba 20.detsembril Eestimaa pinnal
xxx
Triin




2 comments:

Anonymous said...

Triin-Triiiiin! Mis asja sa ajad!?! Hoch-Deutsch on nagu kõige kaunima kõlaga Deutsch üldse. Mind ajab nii närvi kui ma mingit kahtlast dialekti kuulen, millest nii veerandit üldse aru ei saa, veerandi kohta oskad arvata, mis see olla võiks ja ainult pool enam-vähem käib kah :D Ja Šveitsi Deutschi pidasin alguses prantuse keeleks, sest see oli veel eriti kahtlane ;) Tuled siia ja siis kuuled, kui ilus hoch deutsch on :)

Triin said...

nooo, ma jään oma arvamuse juurde siiski, et hoch deutsch on nii puine ja kuiv keel, kõlatu... aga swiss deutsch on kõlav ja heliseb ja kõriseb... mmmmm :))